Kwalifikacyjne studia podyplomowe

Studia adresowane są do absolwentów filologii niemieckiej oraz innych kierunków studiów I lub II stopnia, znających język niemiecki na poziome co najmniej B2 według ESOKJ, którzy chcieliby podjąć pracę nauczyciela języka niemieckiego w państwowych i prywatnych przedszkolach lub szkołach podstawowych. Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności psychopedagogiczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela oraz pozwalające na efektywną komunikację z rodzicami i współpracownikami. Program kształcenia przewiduje realizację modułu interkulturowego poświęconego zagadnieniom z zakresu wykorzystania elementów literatury i kultury w dydaktyce języka niemieckiego oraz zapoznanie się z warsztatem pracy nauczyciela języków obcych. Studia realizowane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.

Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym

Celem realizacji modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pełnieniem roli wychowawcy i nauczyciela. Słuchacz zdobędzie niezbędną wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki, w tym psychologii i pedagogiki rozwojowej, teorii i struktury osobowości w kontekście uczenia się, psychologii różnic indywidualnych uczniów, stylów i postaw wychowawczych, konfliktów w klasie, zasad współpracy z rodzicami.

Przedmioty: 

  • Psychologia ogólna
  • Pedagogika ogólna
  • Psychologia rozwojowa – I i II etap edukacyjny
  • Pedagogika rozwojowa – I i II etap edukacyjny

Przygotowanie w zakresie dydaktycznym

Celem realizacji modułu zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pełnieniem roli nauczyciela języka niemieckiego. Słuchacze zapoznają się z najnowszymi metodami nauczania i uczenia się języków obcych, w tym metodami i technikami wykorzystywanymi na I i II etapie edukacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia autonomii uczniów na lekcjach języka obcego. Ponadto, słuchacze będą poszerzać i doskonalić warsztat nauczyciela zdobywając wiedzę i umiejętności z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii i mediów w procesie nauczania.

Przedmioty: 

  • Podstawy dydaktyki
  • Dydaktyka języka niemieckiego – I etap edukacyjny
  • Dydaktyka języka niemieckiego – II etap edukacyjny
  • Autonomia na lekcji języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym
  • Nowe media w edukacji językowej na I i II etapie edukacyjnym

Kształcenie interkulturowe

Celem zajęć w tym module dydaktycznym jest uzyskanie stosownej wiedzy socjokulturowej krajów języka specjalizacji oraz rozwinięcie umiejętności wiązania kompetencji interkulturowej z kompetencją językową. Słuchacze zapoznają się z wybranymi zagadnieniami z kultury niemieckiego obszaru językowego. Celem zajęć jest stworzenie warsztatu metodycznego i przygotowanie słuchaczy do prowadzenia zajęć językowych ze szczególnym uwzględnieniem komponentu interkulturowego. Słuchacze poznają najnowsze teorie kształcenie interkulturowego oraz edukacyjne ramy uczenia się międzykulturowego. Nauczą się wykorzystywać dostępne materiały dydaktyczne w celu tworzenia ciekawych autorskich programów nauczania.

Przedmioty: 

  • Kultura niemieckiego obszaru językowego – wybrane zagadnienia
  • Warsztaty z komunikacji interkulturowej
  • Metodyka kształcenia interkulturowego

Warsztat pracy nauczyciela języka obcego

Celem zajęć w tym module jest praktyczne przygotowanie absolwenta do realizowania szeroko pojętych zadań zawodowych. Podczas Warsztatów komunikacji językowej i gramatyki pedagogicznej języka niemieckiego. uczestnicy poznają tzw. „język lekcyjny nauczyciela”, zasady skutecznej komunikacji w klasie szkolnej, jak również przyczyny ewentualnych zakłóceń komunikacji. Zajęcia z emisji głosu mają na celu wykształcenie prawidłowych nawyków posługiwania się głosem, poznają metody zapobiegania chorobom narządu głosu, a także nauczą się stosować techniki relaksacyjne. Dodatkowo uczestnicy zapoznają się z zasadami BHP w zawodzie nauczyciela.

Przedmioty:

  • Warsztaty komunikacji językowej i gramatyki pedagogicznej języka niemieckiego
  • Emisja głosu
  • BHP w zawodzie nauczyciela

Praktyka pedagogiczna

Zasadniczym celem praktyki pedagogicznej jest przygotowanie słuchaczy do samodzielnego prowadzenia lekcji języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym. Podczas praktyk studenci mają możliwość zbierania doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, konfrontowania nabytej wiedzy psychologiczno – pedagogicznej z rzeczywistością szkolną, oraz zarządzania grupą i diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów. 

Praktyka składa się z następujących komponentów:

  • Praktyka ogólno-pedagogiczna – 30 godzin
  • Praktyka dydaktyczna I – 60 godzin 
  • Praktyka dydaktyczna II – 60 godzin

Seminarium dyplomowe

Tematyka seminarium skupia się wokół zagadnienia uczenia się i nauczania języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym. Seminarium prowadzone jest w formie warsztatowej. Podczas seminarium słuchacze w małych grupach przygotują i opracują czterech autorskie konspekty lekcji języka niemieckiego (po dwa dla każdego etapu edukacyjnego) wraz z opisem i materiałami dydaktycznymi. Podstawą zaliczenia seminarium będzie zaprezentowanie i szczegółowe omówienie projektów, które powstaną podczas zajęć.

Egzamin dyplomowy

Egzamin dyplomowy odbywa się w formie pisemnej i składa z dwóch części. W pierwszej części egzaminu słuchacze otrzymują po jednej jednostce dydaktycznej z podręczników do nauczania języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym. Zadaniem słuchacza jest przygotowanie i przedstawienie przykładowego przebiegu lekcji (odpowiednio dla I i II etapu edukacyjnego), zaproponowanie stosownych ćwiczeń oraz uargumentowanie dokonanych wyborów. W drugiej części egzaminu słuchacz udziela pisemnej odpowiedzi na dwa pytania teoretyczne, dotyczące zagadnienia uczenia się języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym.

Sylwetka absolwenta

Absolwent kierunku ma wiedzę na temat wychowania i kształcenia językowego oraz zna współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania języków obcych. Posiada także wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w zawodzie nauczyciela języka obcego (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych). Ponadto:

  • potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki języka obcego
  • dokonuje obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych w kontekście nauczania języka niemieckiego
  • potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej,
  • właściwie dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy nauczyciela języka obcego
  • potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych w nauce języków obcych
  • potrafi wspierać samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności językowych i inspirować ich do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
  • pracuje z uczniami, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości językowych uczniów
  • wykorzystuje nowoczesne narzędzia technologiczne w  procesie nauczania języka niemieckiego
  • odpowiedzialnie przygotowuje się do prowadzenia zajęć językowych
  • ma wysoką świadomość różnorodności językowej i kulturowej

Perspektywy zatrudnienia

Specjalistyczna wiedza i praktyczne umiejętności zdobyte podczas studiów otworzą absolwentom nowe atrakcyjne możliwości zatrudnienia w charakterze: 

  • nauczyciela języka w przedszkolach i szkołach podstawowych
  • pedagoga szkolonego
  • pracownika kuratorium oświaty i ośrodków doskonalenia nauczycieli
  • pracownika prywatnych szkół językowych
  • pracownika wydawnictw

Proces rekrutacji

Aby rozpocząć studia podypolomowe, należy legitymować się dyplomem  ukończenia studiów I lub II stopnia, inżynierskich lub jednolitych magisterskich na dowolnym kierunku oraz znajomością języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2 wg ESOKJ.

You may also like...