Kwalifikacyjne studia podyplomowe
Studia adresowane są do absolwentów filologii niemieckiej oraz innych kierunków studiów I lub II stopnia, znających język niemiecki na poziome co najmniej B2 według ESOKJ, którzy chcieliby podjąć pracę nauczyciela języka niemieckiego w państwowych i prywatnych przedszkolach lub szkołach podstawowych. Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności psychopedagogiczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela oraz pozwalające na efektywną komunikację z rodzicami i współpracownikami. Program kształcenia przewiduje realizację modułu interkulturowego poświęconego zagadnieniom z zakresu wykorzystania elementów literatury i kultury w dydaktyce języka niemieckiego oraz zapoznanie się z warsztatem pracy nauczyciela języków obcych. Studia realizowane są zgodnie z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 r. w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Przygotowanie w zakresie psychologiczno-pedagogicznym
Celem realizacji modułu jest zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pełnieniem roli wychowawcy i nauczyciela. Słuchacz zdobędzie niezbędną wiedzę z zakresu psychologii, pedagogiki, w tym psychologii i pedagogiki rozwojowej, teorii i struktury osobowości w kontekście uczenia się, psychologii różnic indywidualnych uczniów, stylów i postaw wychowawczych, konfliktów w klasie, zasad współpracy z rodzicami.
Przedmioty:
- Psychologia ogólna
- Pedagogika ogólna
- Psychologia rozwojowa – I i II etap edukacyjny
- Pedagogika rozwojowa – I i II etap edukacyjny
Przygotowanie w zakresie dydaktycznym
Celem realizacji modułu zdobycie wiedzy i umiejętności związanych z pełnieniem roli nauczyciela języka niemieckiego. Słuchacze zapoznają się z najnowszymi metodami nauczania i uczenia się języków obcych, w tym metodami i technikami wykorzystywanymi na I i II etapie edukacyjnym, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia autonomii uczniów na lekcjach języka obcego. Ponadto, słuchacze będą poszerzać i doskonalić warsztat nauczyciela zdobywając wiedzę i umiejętności z zakresu wykorzystania nowoczesnych technologii i mediów w procesie nauczania.
Przedmioty:
- Podstawy dydaktyki
- Dydaktyka języka niemieckiego – I etap edukacyjny
- Dydaktyka języka niemieckiego – II etap edukacyjny
- Autonomia na lekcji języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym
- Nowe media w edukacji językowej na I i II etapie edukacyjnym
Kształcenie interkulturowe
Celem zajęć w tym module dydaktycznym jest uzyskanie stosownej wiedzy socjokulturowej krajów języka specjalizacji oraz rozwinięcie umiejętności wiązania kompetencji interkulturowej z kompetencją językową. Słuchacze zapoznają się z wybranymi zagadnieniami z kultury niemieckiego obszaru językowego. Celem zajęć jest stworzenie warsztatu metodycznego i przygotowanie słuchaczy do prowadzenia zajęć językowych ze szczególnym uwzględnieniem komponentu interkulturowego. Słuchacze poznają najnowsze teorie kształcenie interkulturowego oraz edukacyjne ramy uczenia się międzykulturowego. Nauczą się wykorzystywać dostępne materiały dydaktyczne w celu tworzenia ciekawych autorskich programów nauczania.
Przedmioty:
- Kultura niemieckiego obszaru językowego – wybrane zagadnienia
- Warsztaty z komunikacji interkulturowej
- Metodyka kształcenia interkulturowego
Warsztat pracy nauczyciela języka obcego
Celem zajęć w tym module jest praktyczne przygotowanie absolwenta do realizowania szeroko pojętych zadań zawodowych. Podczas Warsztatów komunikacji językowej i gramatyki pedagogicznej języka niemieckiego. uczestnicy poznają tzw. „język lekcyjny nauczyciela”, zasady skutecznej komunikacji w klasie szkolnej, jak również przyczyny ewentualnych zakłóceń komunikacji. Zajęcia z emisji głosu mają na celu wykształcenie prawidłowych nawyków posługiwania się głosem, poznają metody zapobiegania chorobom narządu głosu, a także nauczą się stosować techniki relaksacyjne. Dodatkowo uczestnicy zapoznają się z zasadami BHP w zawodzie nauczyciela.
Przedmioty:
- Warsztaty komunikacji językowej i gramatyki pedagogicznej języka niemieckiego
- Emisja głosu
- BHP w zawodzie nauczyciela
Praktyka pedagogiczna
Zasadniczym celem praktyki pedagogicznej jest przygotowanie słuchaczy do samodzielnego prowadzenia lekcji języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym. Podczas praktyk studenci mają możliwość zbierania doświadczeń związanych z pracą opiekuńczo-wychowawczą, konfrontowania nabytej wiedzy psychologiczno – pedagogicznej z rzeczywistością szkolną, oraz zarządzania grupą i diagnozowania indywidualnych potrzeb uczniów.
Praktyka składa się z następujących komponentów:
- Praktyka ogólno-pedagogiczna – 30 godzin
- Praktyka dydaktyczna I – 60 godzin
- Praktyka dydaktyczna II – 60 godzin
Seminarium dyplomowe
Tematyka seminarium skupia się wokół zagadnienia uczenia się i nauczania języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym. Seminarium prowadzone jest w formie warsztatowej. Podczas seminarium słuchacze w małych grupach przygotują i opracują czterech autorskie konspekty lekcji języka niemieckiego (po dwa dla każdego etapu edukacyjnego) wraz z opisem i materiałami dydaktycznymi. Podstawą zaliczenia seminarium będzie zaprezentowanie i szczegółowe omówienie projektów, które powstaną podczas zajęć.
Egzamin dyplomowy
Egzamin dyplomowy odbywa się w formie pisemnej i składa z dwóch części. W pierwszej części egzaminu słuchacze otrzymują po jednej jednostce dydaktycznej z podręczników do nauczania języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym. Zadaniem słuchacza jest przygotowanie i przedstawienie przykładowego przebiegu lekcji (odpowiednio dla I i II etapu edukacyjnego), zaproponowanie stosownych ćwiczeń oraz uargumentowanie dokonanych wyborów. W drugiej części egzaminu słuchacz udziela pisemnej odpowiedzi na dwa pytania teoretyczne, dotyczące zagadnienia uczenia się języka niemieckiego na I i II etapie edukacyjnym.
Sylwetka absolwenta
Absolwent kierunku ma wiedzę na temat wychowania i kształcenia językowego oraz zna współczesne teorie dotyczące uczenia się i nauczania języków obcych. Posiada także wiedzę z zakresu metodyki wykonywania zadań − norm, procedur i dobrych praktyk stosowanych w zawodzie nauczyciela języka obcego (wychowanie przedszkolne, nauczanie w szkołach ogólnodostępnych, w szkołach i oddziałach specjalnych oraz integracyjnych). Ponadto:
- potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dydaktyki i metodyki języka obcego
- dokonuje obserwacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych w kontekście nauczania języka niemieckiego
- potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w różnej kondycji emocjonalnej,
- właściwie dobiera i wykorzystuje dostępne materiały, środki i metody pracy nauczyciela języka obcego
- potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych w nauce języków obcych
- potrafi wspierać samodzielność uczniów w zdobywaniu wiedzy oraz rozwijaniu umiejętności językowych i inspirować ich do działań na rzecz uczenia się przez całe życie
- pracuje z uczniami, indywidualizuje zadania i dostosowuje metody i treści do potrzeb i możliwości językowych uczniów
- wykorzystuje nowoczesne narzędzia technologiczne w procesie nauczania języka niemieckiego
- odpowiedzialnie przygotowuje się do prowadzenia zajęć językowych
- ma wysoką świadomość różnorodności językowej i kulturowej
Perspektywy zatrudnienia
Specjalistyczna wiedza i praktyczne umiejętności zdobyte podczas studiów otworzą absolwentom nowe atrakcyjne możliwości zatrudnienia w charakterze:
- nauczyciela języka w przedszkolach i szkołach podstawowych
- pedagoga szkolonego
- pracownika kuratorium oświaty i ośrodków doskonalenia nauczycieli
- pracownika prywatnych szkół językowych
- pracownika wydawnictw
Proces rekrutacji
Aby rozpocząć studia podypolomowe, należy legitymować się dyplomem ukończenia studiów I lub II stopnia, inżynierskich lub jednolitych magisterskich na dowolnym kierunku oraz znajomością języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2 wg ESOKJ.