Comenius
COMENIUS – to jeden z czterech programów sektorowych Programu “Uczenie się przez całe życie” (Lifelong Learning Programme), wspierający finansowo oraz merytorycznie przygotowanie do pracy przyszłych nauczycieli poprzez umożliwienie im odbycia stażu w roli asystenta.
Celem Programu jest:
- wzmacnianie jakości i wymiaru europejskiego kształcenia nauczycieli;
- wspieranie poprawy metod dydaktycznych i zarządzania;
- rozwijanie wśród młodzieży i kadry nauczycielskiej wiedzy o różnorodności kultur i języków europejskich oraz zrozumienia jej wartości;
- pomaganie młodym ludziom w nabyciu podstawowych umiejętności i kompetencji życiowych niezbędnych dla rozwoju osobistego i przyszłego zatrudnienia;
- zachęcanie do nauki nowożytnych języków obcych.
Czas trwania praktyki pedagogiczno-zawodowej (asystentury): od 3 do 10 miesięcy podczas roku szkolnego.
Udział w Programie COMENIUS mogą brać:
- Studenci II roku studiów licencjackich stacjonarnych i niestacjonarnych (specjalizacja nauczycielska);
- Osoby posiadające kwalifikacje nauczycielskie, nie wykonujące dotychczas zawodu nauczyciela;
- Nauczycieli zdobywający nowe kwalifikacje pedagogiczne (wymagane jest uczęszczanie na drugi rok studiów nauczycielskich, w kierunku, w którym kandydat nigdy nie uczył).
Kraje uczestniczące:
- 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Wielka Brytania;
- kraje EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia;
- kraj kandydujący do członkostwa w Unii Europejskiej: Turcja.
Kryteria otrzymania stypendium:
- dobre wyniki w nauce (średnia ocen min. 4.3);
- kandydaci na asystentów Comeniusa nigdy wcześniej nie byli zatrudnieni w charakterze nauczyciela przedmiotu, którego będą nauczali w trakcie asystentury;
- umiejętność prowadzenia zajęć i upowszechniana kultury polskiej;
- umiejętność pracy z dziećmi i młodzieżą o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wyższa Szkoła Filologiczna we Wrocławiu zalicza Asystenturę Comeniusa jako praktykę pedagogiczno-zawodową, jednakże przyszły asystent powinien uzgodnić to z koordynatorem praktyk w WSF przed wyjazdem na Asystenturę Comeniusa.
Jaka jest rola asystenta Comeniusa w szkole goszczącej?
Asystent Comeniusa powinien mieć od 12 do 16 godzin zajęć szkolnych tygodniowo, natomiast zadania, jakie może realizować podczas trwania asystentury językowej, to na przykład:
- nauczanie języka obcego – asystent może wyjechać do Hiszpanii, aby doskonalić język hiszpański, ale może też ulepszać swoje umiejętności nauczania hiszpańskiego w Belgii;
- nauczanie innego przedmiotu w jednym z języków unijnych;
- nauczanie języka polskiego – asystent może nauczać języka rodzimego podczas asystentury;
- pomaganie w przygotowaniu i realizacji projektów Programu Comenius 1 – rozwijanie współpracy z innymi krajami europejskimi;
- wzbogacanie programu nauczania o elementy wiedzy o Unii Europejskiej – asystent może brać udział w przedmiotach „niejęzykowych” jak historia, geografia, kultura;
- rozwijanie umiejętności komunikacyjnych uczniów w języku nauczanym przez asystenta;
- pomaganie uczniom niepełnosprawnym oraz uczniom mającym trudności w nauce;
- promowanie informacji o swym kraju ojczystym;
- przygotowywanie materiałów dydaktycznych.
Przez cały czas asystent powinien w pełni uczestniczyć w życiu szkoły. Szkoła goszcząca wyznacza dla asystenta opiekuna, w pełni wykwalifikowanego nauczyciela, który nadzoruje pracę asystenta, sprawuje nad nim opiekę, monitoruje jego postępy i działa jako osoba kontaktowa przez cały okres asystentury. Opiekun wraz z asystentem przygotowuje program pracy na czas trwania asystentury.
Asystenci Comeniusa otrzymują grant na dofinansowanie następujących kosztów:
- międzynarodowej podróży do szkoły goszczącej i z powrotem;
- utrzymania (zakwaterowanie, wyżywienie, przejazdy miejscowe);
- ”induction meeting” (spotkania asystentów w Narodowej Agencji kraju goszczącego).